12 Feb

Registre contabile obligatorii conform Legii contabilitatii :

Registrul-inventar– in acesta se înregistrează toate bunurile şi drepturile aferente desfăşurării activităţii şi serveşte ca document de înregistrare a bunurilor achiziţionate sau realizate, pe baza documentelor justificative.

 Registrul-jurnal de încasări şi plăţi, parafat şi înregistrat la organul fiscal teritorial se va completa lunar, prin preluarea totalului sumelor din Registrul-jurnal de încasări şi plăţi obţinut cu ajutorul tehnicii de calcul.

Registrul unic de control– in acesta trebuie sa se consemneze toate controalele pe care le are societatea din partea oricarei institutii, cu obligativitatea persoanelor ce vin in control de a se semna in acest registru

Înscrierea datelor în documente justificative şi în cele contabile se face cu cerneală, cu pix cu pastă, la maşina de scris sau cu ajutorul tehnicii de calcul şi nu sunt admise ştersături sau alte asemenea procedee ori lăsarea de spaţii libere între operaţiunile înscrise în acestea.
Aşadar, registrele nu trebuie ţinute obligatoriu manual, ci pot fi completate cu ajutorul tehnicii de calcul.
Referitor la registrul unic de control, persoanele fizice autorizate nu au obligaţia ţinerii acestui document, dar pot ţine acest registru dacă doresc.

Cu toate ca Ordinul Ministerului Economiei şi Finanţelor nr. 3512 din 27 noiembrie 2008, privind documentele financiar-contabile, în vigoare de la data de 1 ianuarie 2009 prevede conditiile in care se pot intocmi ,edita şi arhiva electronic documentele financiar-contabile exista in continuare obligativitatea ca ele sa fie şnuruite, sigilate şi parafate.

Astfel cei care doresc sa tina electronic aceste registre au aceasta posibilitate daca indeplinesc prevederile din OMF 3512/2008 redate mai jos:
“64. Din punct de vedere al bazei de date, trebuie să existe posibilitatea reconstituirii în orice moment a conţinutului documentelor financiar-contabile.
65. Documentele financiar-contabile, care se arhivează pe suport WORM (Write Once Read Many), trebuie să fie semnate de persoana care le întocmeşte, în conformitate cu prevederile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică.
66. Trebuie să existe un plan de securitate al sistemului informatic, cuprinzând măsurile tehnice şi organizatorice care să asigure următoarele cerinţe minimale:
a) confidenţialitatea şi integritatea comunicaţiilor;
b) confidenţialitatea şi nonrepudierea tranzacţiilor;
c) confidenţialitatea şi integritatea datelor;
d) restricţionarea, detectarea şi monitorizarea accesului în sistem;
e) restaurarea informaţiilor gestionate de sistem în cazul unor calamităţi naturale, evenimente imprevizibile, prin:
– arhivarea datelor utilizând tehnologia WORM, care să permită inscripţionarea o singură dată şi accesarea ori de câte ori este nevoie a informaţiilor stocate;
– înregistrarea datelor din documentele financiar-contabile în timp real, în alt sistem de calcul, cu aceleaşi caracteristici, care să fie amplasat într-o altă locaţie.
67. Trebuie să se asigure listarea tuturor documentelor financiar-contabile solicitate de organele de control”.

Registrele se vor lista/tipări pe hârtie, deoarece acestea trebuie să fie şnuruite, sigilate şi parafate.

6 Responses to “Registre contabile obligatorii conform Legii contabilitatii :”

  1. Cami Says:

    Ati putea sa-mi indicati actul legislativ care prevede obligativitatea inregistrarii la organul fiscal a Registrului Jurnal?
    Va multumesc anticipat.

  2. admin Says:

    Obligativitatea inregistrarii la ANAF este doarvpentru registrul de Incasari si plati de la PFA uri. Aveti mai jos un fragment din OMF 3512/2008 privind formularele contabile.

    REGISTRUL-JURNAL DE ÎNCASĂRI ŞI PLĂŢI (cod 14-1-1/b)

    1. Serveşte ca:
    – document de înregistrare a încasărilor şi plăţilor;
    – document de stabilire a situaţiei financiare a contribuabilului care conduce evidenţa contabilă în partidă simplă;
    – probă în litigii.
    2. Se întocmeşte într-un singur exemplar de către contribuabili, făcându-se înregistrarea operaţiunilor efectuate pe baza documentelor justificative, distinct, pe fiecare operaţiune, fără a se lăsa rânduri libere, după ce a fost numerotat, şnuruit, parafat şi înregistrat la organul fiscal teritorial.
    Pentru fiecare asociaţie fără personalitate juridică se va întocmi câte un registru-jurnal de încasări şi plăţi.
    În Registrul-jurnal de încasări şi plăţi se înregistrează nu numai operaţiunile în numerar, ci şi cele efectuate prin contul curent de la bancă.
    Contribuabilii plătitori de taxă pe valoarea adăugată vor înregistra sumele încasate sau plătite, exclusiv taxa pe valoarea adăugată.
    Operaţiunile înregistrate în Registrul-jurnal de încasări şi plăţi se totalizează anual.
    Numerotarea filelor se va face în ordine crescătoare, iar după completarea integrală se deschide un nou registru înregistrat şi parafat, care va fi numerotat în ordine crescătoare.
    Acest registru se parafează de către organul fiscal teritorial la începerea şi la încetarea activităţii.
    În condiţiile conducerii evidenţei contabile în partidă simplă cu ajutorul tehnicii de calcul, fiecare operaţiune economico-financiară se va înregistra în ordine cronologică, în funcţie de data de întocmire sau de intrare a documentelor. În această situaţie Registrul-jurnal de încasări şi plăţi se editează lunar, iar paginile vor fi numerotate pe măsura editării lor.
    Registrul-jurnal de încasări şi plăţi parafat şi înregistrat la organul fiscal teritorial va fi completat lunar, prin preluarea totalului sumelor din Registrul-jurnal de încasări şi plăţi obţinut cu ajutorul tehnicii de calcul.
    Practicienii în insolvenţă, persoane fizice sau juridice, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, completează registrul – jurnal de încasări şi plăţi după ce a fost numerotat, şnuruit, parafat şi înregistrat în evidenţa unităţii.
    3. Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
    4. Se arhivează împreună cu documentele justificative care au stat la baza întocmirii lui.

  3. Camelia Says:

    Buna ziua,
    Am si eu o rugaminte. Va rog daca puteti sa-mi spuneti care sunt registrele obligatorii care trebuie sa le tina persoanele fizice autorizate (PFA).
    Am PFA din anul 2008, mi-am platit impozitul la stat inclusiv pe tot anul 2010 si acum m-au sunat de la garda financiara ca vor sa faca un control si sa imi verifice registrul de incasari si plati, ceea ce eu nu am stiut ca trebuie tinut.
    Am toate facturile, toate contractele de colaborare incheiate, nu stiu ce sa fac, trebuie sa ma prezint de urgenta la ei ca altfel primesc amennda.
    Va multumesc.

  4. EXPERT CONTAB Says:

    Pentru Camelia Baroiu
    Trebuie sa aveti Registrul de incasari si plati, registrul Inventar si Registrul unic de control.
    Inafara de aceste registre trebuie sa mai aveti fise de conturi pentru operatiuni diverse, cum ar fi:
    Situatia cheltuielilor deductibile, a protocolului, furnizori sau clienti neachitati, inventarul de sfarsit de an….
    Daca sunteti la norma de venit nu va trebuie decat evidenta incasarilor

    Cu stima,
    SC EXPERT CONTAB SRL

    MIHAELA MANOLACHE
    Director economic
    tel. 0230551259, 0230520017, 07230507981,
    mail: office@suceava-expert.ro

  5. Anonima Says:

    Buna, imi poate spune cineva daca CAS-ul include si pensiile? Pentru ca daca nu, atunci poate-mi explica cineva de ce datoriile la stat insumeaza: 64.64% ( CAS 10.5 %, CASS 5.5 %, FNUASS 0.85 %, somaj 0.5 %, pensii 31.3 % si impozit 16 % )nu este normal!!!!
    Este legal sa optez pentru plata la pensii contributia minima pe luna de 222 ron, indiferent de venitul pe PFA? Sau platesc la sfarsit penalizari?
    Va multumesc.

  6. Anonima Says:

    Buna,

    Poate sa-mi dea si mie cineva scanate cate 2 foi din RJIP si RInv, bineinteles completate ( cu date fictive :-)) ) pentru a ma ajuta sa inteleg cum se completeaza…nu inteleg ce ce completeaza, cum se insumeaza…
    De asemenea nu inteleg ce inseamna fise de conturi pentru operatiuni diverse, nu stiu cum arata??? Are cineva un model? pentru fiecare obiect deductibil imi trebuie cate o foaie? trebuie cate o foiae pentru fiecare luna? se insumeaza la sfarsitul fiecarei foi? Date din aceste foi le inregistrez in vreo forma si in RJIP?

    Multumesc oricui imi ofera ajutor.

Leave a Reply